Stoppet för den nya stambanan har förändrat spelplanen. Men behovet av en utbyggd infrastruktur kvarstår – i hela Sverige. Det konstaterade Annika Cederfeldt Jiveby, Näringspolitisk chef på Handelskammaren Jönköpings län, på Nordic Infracenters järnvägsfrukost.
Jaha, så vad händer nu då? Den frågan ställde sig många när beslutet att lägga de nya stambanorna på is kom i vintras.
För Handelskammaren i Jönköpings län, som driver infrastrukturfrågan i samarbete med sina systerorganisationer runtom i landet, är frågan långt ifrån död. Att frågan lever även inom järnvägsbranschen märkes också på det stora intresset från Nordic Infracenters medlemmar.
Kapacitetsbrist en knäckfråga
Annika Cederfeldt Jiveby var tydlig med hur Handelskammaren ser på saken:
– Det råder kapacitetsbrist på svenska järnvägar, både vad gäller persontrafik och godstrafik. Det går inte att trycka in mer! Båda är nödvändiga för att näringslivet ska kunna utvecklas. Persontrafiken behövs för kompetensförsörjning och arbetskraftspendling och godstrafiken behövs för den ständigt växande exporten och importen.
Visst kan ny teknologi i form av elflyg, drönare och eldrivna lastbilar betyda mycket för omställningen. Men den kan aldrig ersätta järnvägen, inte med den näringslivsstruktur vi har i Sverige i dag, menade hon och syftade då inte minst på de tunga godstransporter som i dag går på järnväg. Klassiskt svenska industriprodukter som kommer att vara tunga och skrymmande även i framtiden.
Järnvägen driver utveckling
Sverige är ett avlångt land och behovet av god infrastruktur finns i hela landet, poängterade Annika Cederfeldt Jiveby och tog Västerbotten och Norrbotten som exempel. I dessa regioner är tillväxten beräknad till 1000 miljarder år 2040.
– Nya stambanor skulle ge ökad och nödvändig kapacitet för både person- och godstrafik, kortare restider, regional utveckling och tillväxt samtidigt som vi kommer ett steg närmare att nå klimatmålen, konstaterade Annika Cederfeldt Jiveby.
– Utvecklar man en ort med järnväg så utvecklar man kommunerna runtomkring. Det är lätt att fastna i att järnvägen är en Stockholmsfråga, en Jönköpingsfråga eller en Nässjöfråga men faktum är att hela regionen vinner när man satsar på järnvägen.
”Skivar elefanten”
Så vad händer nu?
I frånvaron av nya stambanor ser man återigen ett ökat fokus på det regionala. I Region Jönköpings län driver Handelskammaren bland annat frågan om förbättrade transporter och kommunikationer via järnväg på sträckan Jönköping-Vetlanda där man ser en flaskhals.
– Handelskammarens långsiktiga mål är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för näringslivet i hela landet. Det är en förutsättning för att vi ska kunna hävda oss den globala kompetensen och inte hamna på efterkälken. Vi behöver nya järnvägslinjer och vi behöver nya sträckningar i form av ett hopbundet system. De här enstaka snuttarna som vi har nu gör ingen nytta. Men vi är pragmatiska och kommer inte att slåss mot väderkvarnar. Nu gäller det att skiva elefanten!
Nästa Järnvägsfrukost