Tydal Systems vinner ny terräng på spåret med sitt trafikinformationssystem 1409.
”Vi har precis passerat 30 000 unika användare i månaden och inom kort lanserar vi även en efterfrågad funktion för eco-driving”, berättar marknadschef John Larsson.
Tydals System har digitaliserat järnvägen sedan 2001 och har i hög grad bidragit till att förbättra punktligheten på spåren och digitaliseringen av det svenska järnvägssystemet. Under en lång tid har de utvecklat banbrytande digitala informationsstöd för tågpersonal med realtidsinformation som förenklar kommunikationen och förbättrar för resenärerna. Bland annat har Tydals System skapat en app/webbsida vid namn 1409, som är till för resenärer som vill hålla koll på var tågen befinner sig, ankomster och avgångar för olika stationer, samt vad föreningar beror på.
Mannen bakom Tydal Systems och 1409 är branschprofilen Thomas Tydal som började att utveckla första generationens digitala system 2001, samtidigt när han jobbade som lokförare på SJ. Något år senare arbetade han på SJs trafikledning och såg då stora förbättringsmöjligheter med hjälp av digitala verktyg. Thomas var med och satte standarden och kravställde bland annat Trafikverkets AoK och körordersystem. För sina insatser har Thomas blivit tilldelad priset Årets Trafikhjälte 2017. Och ja, Thomas hoppar fortfarande in som lokförare då och då, avslöjar John Larsson.
”Järnvägsbranschen är i stort behov av digitalisering med bättre, mer pålitliga system för säkrare och mer punktliga framföranden. Det är fortfarande vanligt med papper och penna för att ta ut och komplettera körorder och annan nödvändig information för att framföra tåg på ett säkert sätt.”
Bra stöd när det är stökigt på spåret
Det är här som trafikinformationsystemet 1409 kommer in. Systemet är anpassat för smidig användning för mobila enheter.
”Idag har vi mer avancerade telefoner och läsplattor med större skärm och fler möjligheter. Detta ska vi naturligtvis utnyttja för att göra informationen ännu tydligare. Målet är att öka rättidigheten genom att det ska bli lättare att se och planera sin körning.”
Allt fler ser också fördelarna med systemet: 1409 passerade under hösten 30 000 användare varav 2 500 jobbar i järnvägsbranschen.
”Vårt mål är att skapa hög funktionalitet och förmedla den absolut bästa bilden av trafikläget, såväl realtid som prognoser, och det tror jag uppskattas av operatörerna. Det tågstrul som vi nu ser över hela Sverige har en rad olika anledningar; bland annat systembyten och nya rutiner hos Trafikverket. Det gör utmaningarna ännu större och vårt mål är att ge operatörer och lokförare de allra bästa förutsättningarna att framföra tåg ”, säger John Larsson.
Ny funktion för eco-driving
Under senhösten lanseras också den nya funktionen för eco-driving, som ska göra det möjlighet att köra tåg i en jämn hastighet med lägre energiförbrukning samtidigt som man kommer fram i tid.
För Nordic Infracenters intressenter är Tydal Systems ett välkänt namn då företaget har deltagit i flera av aktiviteterna inom ramarna för ”Framtidens järnväg”.
”Sättet som Nordic Infracenter för samman intressenter från olika håll samt förenar näringsliv och akademi tycker vi är en perfekt matchning!”, konstaterar John Larsson.
Bra att veta om 1409:
- Med unik inblick i den dagliga verksamheten på spåret kan Tydal Systems presentera rätt information vid exakt rätt tillfälle. Systemen hjälper personalen vid planering, framförande och information till resenärer.
- Tanken är att göra trafikinformation tillgänglig för alla, så att fler resenärer väljer tåg som färdmedel. Det är också en informationstjänst för tågoperatörer och används redan flitigt av flertalet mindre operatörer i deras planeringsarbete och för trafikledning.
- Om du är inloggad med en epost från ett tågföretag [namn@tågföretaget.se] så får du tillgång till branschspecifik information och mer information om godstrafiken, än om du hade registrerat dig som privatperson.
- Har du dessutom en licens på 1409 PRO får alla företagets användare tillgång till appens fulla funktionalitet. Körorder, tågläge, dokumenthantering och telefonbok kopplad till företagets personalplanering är saker som underlättar den dagliga driften.