Lingonröda och bimodala. Nu har de nya Krösatågen börjat tillverkas i Spanien. Sammanlagt handlar det om 28 nya tåg till ett värde av 3 miljarder kronor. Redan under 2024 har trainspotters i Jönköpings län chans att se det första tåget.
Krösatågssystemet är en klassiker i tågsverige som engagerar länstrafiken i sex sydsvenska län. De 28 nya tågen har beställts av Jönköpings länstrafik, Kalmar länstrafik och Länstrafiken Kronoberg och Blekingetrafiken.
– 20 av tågen byggs för konventionell eldrift och 8 kommer att vara bimodala med både eldrift och förbränningsmotor för biodrivmedel, förklarar Carl-Johan Sjöberg som är trafikdirektör hos Jönköpings länstrafik.
Tanken med de bimodala tågen är att de ska erbjuda flexibilitet på de sträckor som i dag saknar el och trafikeras av dieseldrivna tåg. Bland annat handlar det om det så kallade Y-et mellan Värnamo-Jönköping och Värnamo-Nässjö samt sträckorna Kalmar-Linköping och Västervik-Linköping.
Ny aktör i Sverige
Ordern omfattar tåg, tjänster och utrustning till ett värde av tre miljoner kronor. Upphandlingen är gjord av det branschägda bolaget Transitio som i sin tur kommer att leasa ut tågen till regionerna. Valet föll på spanska CAF som enligt Carl-Johan Sjöberg är en relativt ny aktör i Sverige.
– Eftersom kravet var att leverantören skulle kunna leverera både elektriska och bimodala tåg så var antalet tillverkare begränsat. Sammanlagt var det tre olika aktörer som hade möjlighet att lämna in anbud.
Testkörs i Jönköpings län
Nu är tillverkningen av det första eldrivna tåget i full gång i CAFs anläggning i Beasain.
– Tanken är att vi tar över tåget i november 2024 och driftsätter det något senare, men redan innan dess kommer CAF att testköra tåget från Nässjö, avslöjar Carl-Johan Sjöberg.
Leveranstakten är därefter planerad till ett tåg i månaden. De bimodala tågen kommer inledningsvis att levereras till Kalmar län. Även om det är Jönköping, Kalmar, Kronoberg och Blekinge som har beställt tågen så kommer de att trafikera även andra delar Krösatågssystemet, det vill säga även Halland och Skåne. För att kunna härbärgera och serva tågen bygger man också en helt ny tågdepå i Nässjö, en investering på 722 miljoner som ska stå klar lagom till utrullningen.
Framtidssäker teknik
Investeringar av den här storleken är inte vardagsmat i branschen, även om det naturligtvis förekommer oftare i storstadsregionerna, konstaterar Carl-Johan Sjöberg.
– För oss är det en stor och nödvändig investering. De befintliga Krösatågen är uttjänta och de nya tågen kommer att vara i trafik under 25-30 år.
Det innebär förstås också att de nya tågen utrustas med den senaste teknologin för att framtidssäkra funktionaliteten så långt det är möjligt. Naturligtvis är de också anpassade för nya signalsystemet ERTMS som ska implementeras av Trafikverket.
– När ERTMS kommit på plats kommer det också att möjliggöra tätare trafikering på banorna med bibehållen säkerhet, vilket vi naturligtvis ser fram emot, konstaterar Carl-Johan Sjöberg.
Fakta om nya Krösatågen
• Totalt beställs 28 nya tåg, varav 8 är bimodala och 20 är eldrivna. Det handlar om fyravagnars envåningsfordon av typen CAF Civity. De elektriska tågen kommer att vara 76 meter långa med en topphastighet på 200 km/h. De bimodala tågen blir 67 meter långa med en topphastighet på 200 km/h vid eldrift och 140 km/h vid drift med förbränningsmotor.
• De elektriska tågen får 190 sittplatser och de bimodala får 140 sittplatser. Inredningen anpassas för vardagsresor och arbetspendling med restider över två timmar, till exempel ställbara stolar med arbetsbord, eluttag och Wi-Fi.
• Flexytor med fällstolar samt möjlighet att ta med större bagage och cyklar kommer att finnas liksom en avdelning anpassad för resenärer med funktionsnedsättning samt plats för rullstol. Två toaletter, varav en anpassad för resenärer med funktionsnedsättning.