Euromaint Rail etablerar sig i Nässjö
Euromaint, som är Sveriges största bolag inom tågunderhåll, har vunnit en upphandling gällande underhåll av Krösatågen och kommer att överta uppdraget i December 2021. Företaget är nu på väg att etablera sig på Gölgatan i Nässjö och den nya enheten kommer att ha ca 15-20 medarbetare.
Nysatsning på övningsanläggningen vid Brinellgymnasiet
Vid Brinellgymnasiet finns en järnvägsanläggning där elever från gymnasiet och Nässjöakademin kan öva i autentisk miljö. Anläggningen har 200 meter eget dubbelspår, signaler, ställverk och kontaktledning. Här ser man nu utvecklingsmöjligheter till fler användningsområden, mer verksamhet och utbildning av medarbetare i järnvägsbranschen. Just nu är man på gång att tillsätta en projektledartjänst på Nässjöakademin som kommer att driva utvecklingsarbetet framåt.
Trafikverket Fordonsresurser flyttar till Prästgatan
Trafikverkets resultatenhet Fordonsresurser förvaltar ett stort antal spårfordon och vägfordon. De ansvarar även för beredskapsresurser inklusive byggande och uthyrning av tillfälliga broar. Totalt har enheten cirka 26 medarbetare och 190 timanställda runtom i landet. Sedan några år tillbaka har de funnits med tre medarbetare på Blockgatan i Nässjö, men nu flyttar de till Prästgatan där även Trafikverket har etablerat ett projektkontor för installeringen av ERTMS-systemet.
500 miljoner investeras i Nässjö bangård
Under en sju års period investerar Trafikverket omkring 500 miljoner kronor i Nässjö bangård. Pengar som går till installeringen av det nya styr- och signalsystem ERTMS. Arbetet är påbörjat och Nässjö är först ut i Sverige med införandet av ERTMS på stora stationsområden.
I samband med ombyggnationen har Trafikverket valt att etablera ett projektkontor på Prästgatan och på kontoret arbetar idag en handfull personer.
Första spadtaget för den nya tågdepån
En ny tågdepå för max 722 miljoner kronor ska byggas i Nässjö. Det första spadtaget för den nya depån kommer att tas under april 2021 och byggtiden beräknas till ca två och ett halvt år. Det innebär att depån beräknas stå färdig under tredje kvartalet 2023.
Med en ny, modern tågdepå säkerställs Krösatågens roll för den fortsatta utvecklingen av kollektivtrafiken i Jönköpings län och även angränsande län. Den nya tågdepån öppnar även upp för ett ändamålsenligt och effektivt underhållsupplägg för de nya Krösatågen som regionerna är på väg att anskaffa.
– Med en ny depå ser vi även att attraktionskraften kommer öka för att jobba i och med Krösatågen säger Charlie Drab, Tågchef Jönköpings Länstrafik.
Utbildning för signaltekniker kan bli aktuell
Det finns ett gemensamt branschintresse att utbilda signaltekniker på fler skolor och orter i Sverige, bland annat i Nässjö. Yrkeshögskoleutbildningens innehåll, upplägg och genomförande diskuteras just nu tillsammans med Trafikverksskolan i Ängelholm och ambitionen är att kunna starta utbildningen på Nässjöakademin hösten 2022.
Nässjöprojekt utreder möjligheter med 3D-printing av reservdelar inom järnvägen
Juni 2019 beviljades Framtidens Järnväg medel av bland annat Tillväxtverket och Region Jönköpings län. Projektets syfte är att utveckla konkurrenskraften och tillväxten hos järnvägsrelaterade företag. Just nu undersöker Framtidens Järnväg, tillsammans med Trafikverket Logistik i Nässjö och Lunds Universitet, möjligheterna och utmaningarna med att använda 3D-printning för att försörja järnvägens företag med reservdelar. Framtidens Järnväg driver även ett samarbetsprojekt där lokala företag är med och utvecklar en prototyp till ett nytt kompetensregister för järnvägsbranschen.
Här kan du läsa mer om dom pågående och avslutade samarbetsprojekten från Framtidens Järnväg >>