Svenska industriföretag står inför nya spännande affärsmöjligheter. 3D-printning av reservdelar spås bli nästa stora grej. Frågan är bara vem som är först på bollen? Här är experternas bästa tips för dig som funderar på att utveckla din verksamhet.
När vi på Nordic Infracenter i samarbete med Trafikverket och RISE genomförde ett innovationsprojekt med 3D-printning av reservdelar för järnväg, hittade vi flera fördelar med att 3D-printa metallkomponenter. Bland annat bättre design, mindre materialåtgång, lägre vikt, ökad flexibilitet och fler möjligheter att producera ”on demand” och slippa lagerhållning på hyllan.
– Vi ser många möjligheter med 3D-printning av komponenter i metall. Både för våra intressentföretag inom järnväg och inom andra branscher. För den som är beredd på att ta steget med att kommersialisera den här typen av produktion, och har en bra ekonomi samt tid och kapacitet för 3D-printning, så ser vi stora affärsmöjligheter. Dels inom järnvägssidan med alla sina underleverantörer, men även för de som tidigare inte har någon koppling till järnvägsbranschen, säger Nordic Infracenters verksamhetsutvecklare Anders Karlsved.
Mats Karlsson på Trafikverket drar slutsatsen att det krävs både kompetens och innovationsvilja hos leverantörsmarknaden.
– När RISE printade reservdelar till oss blev resultatet väldigt bra, både avseende materialåtgång, vikt och hållbarhet.
Så får du hjälp med utvecklingen
Conny Gustavsson, forsknings- och affärsutvecklare på RISE i Jönköping, har medverkat i pilotprojektet hos RISE, och är inne på samma linje. Däremot utesluter han inte att den traditionella gjuteribranschen kan få nya affärsmöjligheter.
– Det finns ett stort antal företag som redan är inne på 3D-området och kan utveckla sina kunskaper inom metallprintning. Men det finns också många gjuterier som idag jobbar med 3D-printning av sandformar för att kunna hjälpa kunder med speciallösningar. Här skulle det finnas en möjlighet att gå över till 3D-printning för att direkt kunna tillverka prototyper eller korta serier i metall. Det finns även en del metallbearbetningsföretag som skulle kunna utveckla sitt erbjudande med hjälp av en 3D-printer, resonerar Conny Gustavsson.
– Jag tror att det handlar om att vi måste börja sprida goda exemplen och få industrin att inse att 3D-printning av metall faktiskt börjar bli en mogen bransch.
Men hur ska man då gå tillväga om man som företag är nyfiken på att starta den här typen av verksamhet?
– Vår uppgift som forskningsinstitut är att hjälpa till att sprida tekniken där vi fungerar som en arena för test och demonstrationer. Du kan också vända dig till oss för att få hjälp med att utvärdera olika printtekniker. Det finns även fantastiska stödformer som både gynnar mindre och medelstora företag i en sådan här process. Det går alltså att starta utvecklingsprojekt i ett företag till en rimlig peng, där RISE kan hjälpa till med vägledning och rådgivning.
Kommer 3D-printingen konkurrera ut den traditionella gjutningen? Nej, i alla fall inte under en överskådlig framtid, säger Conny Gustavsson.
– Tittar vi på normal serieproduktion så är det svårt för 3D-printning att konkurrera eftersom cykeltiderna är för långa. Men i samband med korta serier och hög komplexitet – till exempel för prototyper eller reservdelar, är 3D-printning ett konkurrenskraftigt alternativ.