Hoppa till innehåll
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent

Järnvägsfrukosten: ”Sverige riskerar att tappa konkurrensfördelar.”

Svensk infrastruktur är inte vad den har varit. Men hur illa är det egentligen? Europakorridorens vd Mattias Josefsson drog ner rullgardinen på vårens första järnvägsfrukost – men hade också en lösning…

– 25 procent av företagen tycker att svensk infrastruktur – läs järnvägen – är så dålig att de väljer att avstå fortsatta investeringar i Sverige. 50 procent anser att infrastrukturen påverkar deras produktion och leveranser negativt. Resterande 25 procent säger att läget är ”ganska bra”, berättade Mattias Josefsson.

Som vd för intresseföreningen Europakorridoren, som lobbar för nya stambanor mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Hamburg, har han gått till botten med statistiken.

Ökad trafik, mindre räls

Infrastrukturen är avgörande för svensk utveckling, menar Mattias Josefsson. Ju större arbetsmarknadsregioner Sverige har, desto bättre rustat är näringslivet i både låg- och högkonjunktur.

– De senaste 20 åren har den regionala pendlingen i Sverige ökat med 50 procent och resandeutvecklingen har ökat med 150 procent. Men utbyggnaden av järnvägen har inte hängt med – i stället har vi minskat antalet meter räls, vilket naturligtvis får konsekvenser. Inte minst för godstrafiken, konstaterade Mattias Josefsson.

– När persontrafik med fjärrtåg prioriteras – godstrafiken kommer först på fjärde plats – så ökar också transporttiderna när godset får köra åt sidan och släppa fram. Ändå är punktligheten mellan Stockholm och Malmö samt Stockholm-Göteborg sämst i landet. Och 30 procent av all svensk export går ut via Göteborgs hamn…

Tappar konkurrensfördelar

Det är alltså inte bara rörligheten på arbetsmarknaden som hotas, utan även de svenska exportinkomsterna. Saken ställs på sin spets när den nya Fehrmarn Bält-förbindelsen tas i bruk år 2029.

– I dag är kapaciteten Köpenhamn-Hamburg 10 tåg per dygn. 2029 ökar den till 100 tåg per dygn. Att åka från Köpenhamn till Hamburg blir samma sak som att ta tåget från Jönköping till Skövde. Vi måste fråga oss vad det här betyder för affärsutveckling och arbetsmarknad. Sverige riskerar att tappa konkurrensfördelar.

För den som vill se projektet ”irl” anordnar Europakorridoren därför en temaresa till ”Fehrman Bält Days”, något som du kan läsa mer om på Nordic Infracenters eventsida.

”Behövs helt nya system”

Om Europakorridoren får bestämma så är lösningen att bygga helt nya järnvägssystem.

– Det är smartare och mer samhällsekonomiskt lönsamt. Då kan den snabba persontrafiken gå på de nya systemen och avlasta den långsammare trafiken som kan gå i de gamla systemen och får ökad kapacitet. Det räcker inte att bygga bort flaskhalsar. Det krävs nya stambanor som kan ta godset vidare söderut och västerut.

Pengarna finns. Det som saknas är politisk vilja, menar Mattias Josefsson. I väntan på nya stambanor ser han Vätterlänken som ett vällovligt initiativ. Det är Region Jönköping och Region Östergötland som har tagit fram ett förslag till utbyggnad.

– Detta skulle minska restiden Jönköping-Linköping från 1 timma och 40 minuter till 42 minuter och öka kapaciteten på stambanan för både godstrafik och persontrafik.

Matz Magnusson, verksamhetsutvecklare på Nordic Infracenter och Mattias Josefsson, vd för Europakorridoren.
Dagen för årets första järnvägsfrukost bjöd på isstorm med nerisade kontaktledningar och vägar samt inställd kollektivtrafik. Många hade dock övervunnit de infrastrukturella hindren och kunde delta på frukosten.

Relaterade nyheter

10 mars 2025

Nya Krösatåget har anlänt till Nässjö!

Nu är det här! I helgen levererades det första av totalt 28 nya Krösatåg till Nässjö. Satsningen, som går loss på 3 miljarder kronor, är…
Läs mer
10 februari 2025

Nytt samarbete ska driva järnvägsbranschens frågor

Ett nytt samarbete mellan Nordic Infracenter-Nässjöakademin, Järnvägsklustret i Västerås och Railcenter Hallsberg ska skapa nya värden för intressentföretagen och för järnvägsbranschen i stort. ”Tillsammans får…
Läs mer
31 januari 2025

SJs instruktörer vidareutbildas på Nässjöakademins övningsanläggning

Veva, växla och sopa snö… Just nu vidareutbildas 170 instruktörer inom SJ-koncernen på Nässjöakademin. ”Eftersom vi inte har något eget övningsområde så är detta oerhört…
Läs mer
Tillbaka

Prenumerera på vårt utskick!

Vill du vara först med att läsa våra nyheter eller få reda på nya event som vi arrangerar? Isåfall ska du prenumerera på vårt mejlutskick! Om du skulle ångra dig, kan du när som helst välja att avregistrera dig.

Nordic Infracenter är ett utvecklingsnav som erbjuder nätverk, lärande och utveckling till järnvägsintresserade.

Snabbmeny

  • Utbildningar och event
  • Projekt
  • Nyheter
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Utgivningsbevis
  • Kontakt
  • Integritetspolicy

Kontakt

Karlagatan 3,
571 31 Nässjö

Följ oss

Linkedin Youtube
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent