De bästa idéerna föds ofta ur ett behov. Appen Vilicus Moneo har tagit järnvägssverige med storm och efter en testperiod rullar den snart ut i skarpt läge.
– Att spårarbeten är en vanlig orsak till tågförseningar är något som alla i branschen är plågsamt medvetna om, konstaterar VD Margareta Carlsson som tillsammans med Michael Carlsson driver Solberga station AB. Järnvägskonsulterna på Solberga station AB är ett välkänt namn bland både offentliga och privata aktörer; kärnverksamheten består i verksamhets- och kompetensutveckling av organisationer och individer inom järnvägssektorn.
Men då och då poppar det upp en idé som är för bra för att släppa.
– Att gränspunkterna överskrids i samband med spårarbete är jättevanligt. Det kan räcka med att maskinen råkar gå över gränsen med en meter så slår systemet larm och stannar all trafik på sträckan. Och sedan sprider sig stoppet som en chock genom hela systemet. Det är sällan någon enskilds ”fel” utan handlar mest om att våra proffs på rälsen är fullt upptagna med att göra ett bra jobb under tidspress, samtidigt som det inte finns några bra system för att hjälpa dem, resonerar Margareta.
Lätt att hålla gränserna
Men hur svårt kan det va?, resonerade Margareta och Michael och slog sina kloka huvuden ihop. Resultatet är appen Vilicus Moneo (”Den varnande tillsyningsmannen” på latin). En gränspunktsdetektor till stöd för personal som arbetar på spårbundna arbetsmaskiner.
– Maskinoperatören registrerar enkelt sina gränspunkter i appen som sedan övervakar sträckan och larmar med ljud och ljus när operatören närmar sig nästa gränspunkt. På så sätt får operatören hjälp att hålla gränserna för arbetsområdet och stanna i tid, förklarar Michael:
– Det kan till exempel handla om en arbetssträcka som överlappar driftplatsgränsen där A-skydd ska övergå till spärrfärd eller omvänt, och för att förhindra otillåten rörelse utanför A-skyddsområde.
Kan spara stora pengar
Först och främst handlar det förstås om säkerhet. Om man hamnar utanför aktuell skyddsträcka under pågående arbete så riskerar man att komma ut i en lagd tågväg, störa annan trafik på intilliggande spår eller i värsta fall orsaka en olycka. Men att trafikstopp på grund av överskridna gränspunkter snabbt blir en kostsam affär, både ur ett samhällsperspektiv och för den enskilda entreprenören, det vet alla.
– Det orsakar kostnader för trafikföretag och spårentreprenörer, både i form av viten och insatser som kräver extra personal och tid för utredning.
Merkostnaderna i form av de möten som aldrig blir av och jobb som inte blir gjort för att människor sitter fast på ett stoppat tåg är svåra att överblicka. Men vår förhoppning är att vi, med en relativt enkel innovation, ska kunna påverka utvecklingen i en positiv riktning, säger Margareta.
Branschen applåderar
Appen Vilicus Moneo har utarbetats i samarbete med Tydal Systems AB och presenterades för första gången i samband med Train & Rail i våras. Den fick omedelbart stor uppmärksamhet och har även uppmärksammats i Trafikverkets populära Järnvägspodden.
– Efter att under våren och sommaren har funnits som en gratis testversion (för nedladdning via AppStore och Play Store) lanseras en vidareutvecklad betalversion under hösten.
Intresset är stort från både offentliga och privata aktörer, bekräftar Margareta Carlsson som dock inte ser att det är aktuellt med interationell lansering för tillfället.
– Vi i Sverige har en unik situation där mycket data är öppen och tillgänglig. Internationellt är det inte lika lätt att få tag på de nödvändiga uppgifter som krävs för att utveckla appen, även om behovet förstås är minst lika stort där. Framtiden får utvisa. Men det vi redan har konstaterat är att appens funktionalitet är applicerbar på många andra branscher!