Den svenska järnvägen ska få ett nytt framtidssäkrat signalsystem i form av ERTMS. Men det går alldeles för långsamt. ”Om vi är klara runt 2040 vore det förträffligt”, sade Trafikverkets Christian Löf när han gästade Nordic Infracenter på Nordic Rail.
Först var det sagt 2020. Sedan 2030. Nu hoppas Christian Löf att bytet av signalsystem på svenska järnvägar ska prioriteras upp.
– Vi har redan reviderat tidplanen ett antal gånger. Om vi får önska blir det klart någonstans runt 2040. Men med nuvarande investeringstakt handlar det snarare om 2060- eller 2070-talet.
Ger ökad kapacitet
Christian Löf är programchef uppgradering järnväg vid Trafikverket och var en av Nordic Infracenters talare på Nordic Rail-mässan. Den stora publiken skvallrade om att ämnet är ett hett samtalsämne ute på spåren.
ATC har nått sin tekniska utvecklings ände och kommer inte att vidareutvecklas. Det innebär att Trafikverket successivt måste gå över till ERTMS för att kunna möta kommande kapacitetsbehov. Det gäller inte minst i områden med höga trafikflöden, som till exempel Stockholm.
– Om bytet går för långsamt finns det en stor risk att signalsystemet inte håller, vilket innebär en mindre säker trafikleverans. Att byta signalsystem är ett sätt att öka kapaciteten utan att bygga fler spår. Utmaningen är att klara morgondagens behov utan att skapa negativa trafikeffekter under införandet, konstaterade Christian Löf.
Komplex process
Utbytet kommer att ske både i samband med utbyggnad och vid ombyggnad.
– Det handlar om en komplex process där många kugghjul ska haka i varandra.
Ställverk, system och centralenheter måste till exempel bytas. Kablarnas tekniska livslängd löper ut runt 2035 vilket innebär att de måste bytas ut mot optisk kabel.
Hur tänker Trafikverket kring Stockholm?
– Vi inleder diskussionerna nu i vinter och kommer att presentera våra tankar halvårsskiftet 2024.
Blir det totalavstängningar?
– Totalavstängningar bör alltid övervägas vid större åtgärder. Det optimala är naturligtvis om man kan göra flera åtgärder samtidigt, till exempel kontaktledningsbyte tillsammans med signalbyte.
Hur snart behöver man konvertera sina fordon?
– ERTMS är standard 2030. Man bör ha fordonskonverteringen klar till dess. Driver man nationell trafik behöver man fordon som klarar av en ERTMS-bana. Vi kan inte garantera förmåga att leverera om du inte har ERTMS ombord.
Nyckeln till framgång?
– Vi behöver bli bättre på att jobba tillsammans i branschen, långsiktigt med våra leverantörer och samarbetspartners så att det blir en förutsägbar och attraktiv marknad.